Opløse blysulfat krystaller?
2
2007-01-29 12:35:55 UTC
Hej Har blysulfat og blysulfat krystaller samme kemiske
betegnelse PbSO4 ?

Har læst i kemibog at blysulfat krystaller er svære at opløse både
i vand og nogle syrer, men at salpetersyre HN03 skulle kunne
klare opgaven hurtigt.

Men hvad bliver blysulfat og salpetersyre så til?

PbSO4 + HNO3 = ???

Og hvor hurtigt er hurtig mon, og dannes der varme?

hilsen

Torben
Bo Warming
2007-01-29 15:11:48 UTC
Post by 2
[...]
SO4-- og den stærke syre HNO3 gir HSO4- og så forskydes ligevægten
til fordel for opløsning af blysulfatet
Post by 2
Og hvor hurtigt er hurtig mon, og dannes der varme?
Der er næppe meget varme eller hurtighed, hvis ikke der varmes op og
omrøres
2
2007-02-12 12:43:00 UTC
Post by 2
Og hvor hurtigt er hurtig mon, og dannes der varme?
Der er næppe meget varme eller hurtighed, hvis ikke der varmes op og
omrøres
Tak for svaret, så skal jeg prøve og se hvad der sker. Og finde en
butik som har salpetersyre, for dem jeg har været i havde det ikke.

Torben
Thorbjørn Ravn Andersen
2007-02-12 15:00:36 UTC
Post by 2
Tak for svaret, så skal jeg prøve og se hvad der sker. Og finde en
butik som har salpetersyre, for dem jeg har været i havde det ikke.
Matas eller apoteket er vel gode bud.
--
Thorbjørn Ravn Andersen