Sæt minutur med + og -
2021-09-29 11:53:07 UTC
Jeg kom til at overveje om det er optimalt at henholdsvis addere og
subtrahere 1 når man trykker på + og - når man f.eks. vil sætte tiden på
et digitalt minutur.

Jeg kørte en optælling hvor jeg prøvede alle kombinationer med
intervaller på begge knapper fra 1 til 9. Jeg gennemløb tider fra 0 til
9 minutter, og så talte jeg antal tryk der skulle til for at sætte tiden.

Jeg beregnede så gennemsnittet for hvert par værdier for knapperne.

Det viser sig at der er et minimum på 2,7 tryk ved (3,1), mens
gennemsnittet er 4,5 ved (1,1). Det er med andre ord mest effektivt at
lade + addere 3 og - subtrahere 1.

PS. Der er selvfølgelig kombinationer der ikke kan bruges, som f.eks.
(9,9) der kun kan ramme tal fra 9-tabellen.
Bertel
Martin Larsen
2021-09-29 15:01:11 UTC
[...]
Finder du det meningsfuldt at sætte minuturet til 0 min?
Og du har tilsyneladende også inkl 1 tryk til start?
Minuture der kun går til 9 er vist sjældne? Mit går op til 59 min (for
minutternes vedkommende), og det har kun en plus-knap.
Bertel Lund Hansen
2021-09-29 16:52:58 UTC
Post by Martin Larsen
Finder du det meningsfuldt at sætte minuturet til 0 min?
Næ, men jeg havde ikke lige fået nørklet med intervallet.
Post by Martin Larsen
Minuture der kun går til 9 er vist sjældne? Mit går op til 59 min (for
minutternes vedkommende), og det har kun en plus-knap.
Hvis jeg sætter loftet til 60, bliver gennemsnittet 7,7 ved (8,1). Men
jeg tror at man mest bruger mindre tid, og så vil +8 nok irritere.

Mit nye komfur er lidt smart. Når man starter uret og trykker +, står
der 10, og hvis man i stedet trykker -, står der 5. Begge 'knapper'
(felter) skifter ellers 1 ad gangen.
--
Bertel