Ateistens trosbekendelse
Jahnu
2021-06-27 06:35:28 UTC
Først var der ingenting, og så skete der noget med ingenting, helt
uden grund, og så eksploderede ingenting og skabte på magisk vis
alting. Så var der noget af alting, der helt magisk arrangerede sig
selv således, at det blev til selv-replikerende små stykker, og disse
små selv-replikerende stykker blev så til en amøbe. Og så skete det,
ganske gradvist, at amøben fik ben at gå på og lærte at tale, og disse
nye væsener, der kunne gå og tale, begyndte så at opfinde computere.
Og efter alt det, bliver de igen til ingenting.

Og det er helt videnskabeligt. Der var en flink mand i hvid kittel, og
han har selv fortalt mig det, så det må være rigtigt. Og jeg har også
set det på TV, så det passer altså.
EXLEX
2021-06-27 08:55:36 UTC
Lyrik
2021-06-27 10:52:37 UTC
Post by Jahnu
Først var der ingenting, og så skete der noget med ingenting, helt
uden grund, og så eksploderede ingenting og skabte på magisk vis
alting. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad er din egen trosbekendelse? Skal vi ikke lade folk selv servere
deres egen trosbekendelse?
"kan din være noget med Govindas lotusfødder"?

MvH
jenserik
EXLEX
2021-06-27 11:40:43 UTC
Post by Lyrik
Post by Jahnu
[...]
Plejer sådan nogle gudebilleder ikke at have lerfødder?

EXLEX
Jahnu
2021-06-28 04:57:34 UTC
Post by Lyrik
"kan din være noget med Govindas lotusfødder"?
Lotusfødder er billedesprog for smukke fødder. Alt ved Gud er utroligt
smukt. I den vediske tradition anses lotusblomsten for symbolet på
skønhed. Gud beskrives derfor med lotusøjne og lotusfødder.

Det dybeste tegn på overgivelse af sig selv foregår ofte ved at man
kaster sig ned for nogens fødder - i Guds tilfælde, lotusfødder.

Det kan være lidt svært at forholde sig til, når man som os er vokset
op i en flæske og øl kultur, men det er værd at bemærke, at dengang
vore forfædre rendte rundt med køller og boede i huler, havde man
allerede i den vediske kultur opfundet tallet nul, decimal systemet,
arbejdede med avanceret matematik, og beskrevet vores solsystem med
stor nøjjagtighed.

Man opnår den menneskelige livsform efter gennem den evolutionære
proces at have gennemgået 8.400.000 former for liv. Denne
menneske-form er spoleret af de indbildske tåber, der ikke søger ly
under Govindas lotus-fødder.

--Brahma-vaivarta Purana
Sune Mølgaard
2021-07-17 08:22:19 UTC
Hej Jahnu,

"Det kan være lidt svært at forholde sig til, når man som os er vokset
op i en flæske og øl kultur" er egentligt et interessant udsagn i en
tråd, der startede med, at du, helt af dig selv, valgte at udstille,
hvor svært du har ved at forholde dig til ateisme.

Jeg mener, jeg har ikke noget behov for at nedgøre din religion, og da
slet ikke uopfordret, ligesom jeg heller ikke har noget behov for at
foranledige dig til at opgive den.

Således ved jeg heller ikke, hvad din religion siger om uopfordret
nedgørelse af andre menneskers åndsliv, men jeg kan ikke, for min del,
finde på noget forsvarligt argument for skrive noget tilsvarende om dit.

Hvad var dit argument for at bralre ud med det oprindelige indlæg?

Må jeg høre fra dig,

Sune Mølgaard
--Brahma-vaivarta Purana
Jahnu
2021-07-17 23:06:09 UTC
Post by Sune Mølgaard
Hej Jahnu,
Hej Sune
Post by Sune Mølgaard
[...]
Det er sandt. Ateisme er en sygdom i sindet, der er lidt svær at
forholde sig til.
Post by Sune Mølgaard
Jeg mener, jeg har ikke noget behov for at nedgøre din religion, og da
slet ikke uopfordret, ligesom jeg heller ikke har noget behov for at
foranledige dig til at opgive den.
Du må være ny her.
Post by Sune Mølgaard
Således ved jeg heller ikke, hvad din religion siger om uopfordret
nedgørelse af andre menneskers åndsliv, men jeg kan ikke, for min del,
finde på noget forsvarligt argument for skrive noget tilsvarende om dit.
Argument? hahaha :D Har du lært et nyt ord?
Post by Sune Mølgaard
Hvad var dit argument for at bralre ud med det oprindelige indlæg?
Det behøver du slet ikke at bekymre dig om, Sune.

Vishnu siger:

Når nogen nærer modvilje mod halvguderne, der er repræsentanter for
Guddommens Højeste Personlighed, mod Vedaerne, der giver viden, mod
køerne, mod brahminerne, Vaishnava'erne, og yderst set mod Mig, den
Højeste Personlige Guddom, vil en sådan person samt hele hans
civilisation hurtigt blive udryddet.

--Srimad Bhagavatam 7.4.27:
EXLEX
2021-07-17 23:44:47 UTC
Post by Jahnu
[...]
EXLEX siger :

Når nogen "guddom" truer ikke-tilhængere og deres civilisation med
"hurtig udryddelse", og derefter sidder med tommelfingrene oppe i røven
de næste 5000 år - vil det være sikkert at antage, at bemeldte "guddom"
kun formår at komme med tomme trusler, og ikke besidder guddommelig status.

--- Usenet 16.07.2021 ---
EXLEX
Sune Mølgaard
2021-07-18 14:04:31 UTC
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
Hej Jahnu,
Hej Sune
Post by Sune Mølgaard
[...]
Jeg spørger igen: hvorfor er det så vigtigt for dig, at nedgøre, hvad du
ikke forstår?
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
Jeg mener, jeg har ikke noget behov for at nedgøre din religion, og da
slet ikke uopfordret, ligesom jeg heller ikke har noget behov for at
foranledige dig til at opgive den.
Du må være ny her.
Som jeg husker det, opdagede jeg Usenet i midthalvfemserne, og har så
holdt et antal års pause, efter at diverse udbydere begyndte at holde op
med at stille servere til rådighed.

Så på den ene side er svaret et klart nej, men på den anden side kan jeg
da også godt se, at dk.videnskab, som du krydsposter til, hvilket er
årsagen til, at jeg så dit udfald, er noget helt andet i dag, end det
var, dengang der stadig fandtes netikette.

Men skal jeg forstå dit svar som, at dk.livssyn, dk.livssyn.kristendom
og dk.videnskab, nu om dage, primært består af folk, der, uopfordret,
skriver uhyrligheder om folks livssyn, skribenten ikke selv deler?
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
[...]
Jeg kan godt prøve at simplificere mit udsagn, men det kan koges ned til
to pointer:

1. Jeg ved ikke, hvad din religion siger om nedgørelse af andre folks
livssyn

2. Mit livssyn tilsiger mig, at jeg ikke, overfor mig selv, ville kunne
forsvare, uopfordret, at skrive så decideret ondsindet om andres
livssyn, som du, uopfordret, gjorde.

Så, igen: kommer dit behov for dine uopfordrede og ondsindede angreb
primært fra en opfattelse af religiøs pligt (hvilke andre pligter
tilsiger den, og er de alle lige vigtige, eller er nogle af pligterne
vigtigere end andre?), eller kommer de af noget andet og, i givet fald,
hvad?
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
[...]
Igen vil jeg opfordre til at overveje, om du ser mig som repræsentant
for dine egne vildfarelse, eller om du ser mig for mig.

Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan jeg skulle kunne opbygge
modvilje mod entiteter, som jeg ikke tror på i første omgang, hvilket
betyder, at fra den liste, som Vishnu, ifølge forfatteren, angiver,
behøver du slet ikke at bekymre dig om, hvorvidt jeg skulle nære
modvilje mod:

* Halvguderne
* Vishnu

Jeg er med på, at følgende entiteter eksisterer, og mit forhold til dem
er som følger:

* Vedaerne
* * Religiøse tekster, ubestridt inspirerer masser af mennesker - ingen
modvilje
* Brahminerne
* * Ved ikke nok om kasten, og har ikke levet i et kasteopdelt samfund,
så ikke nok viden til, hverken at kunne nære med- eller modvilje (se dog
nedenfor)
* * Individer, der falder ind under denne gruppe, kan jeg sagtens nære
med- eller modvilje mod, hvis de giver mig personlig anledning til det,
men næppe primært på grund af deres henførbarhed til denne gruppe
* Køerne
* * Ingen modvilje
* Vaishnavitter
* * Samme to punkter som med Brahminerne

Mere interessant i citatet er dog det sidste, nemlig

"vil en sådan person samt hele hans civilisation hurtigt blive udryddet"

I forhold til spørgsmålet tidligere om dine religiøse pligter som
vaishnavit, som jeg vil antage, at du er eller er blevet, og idet jeg
antager, at du ved mere om din egen religion, end jeg gør, skal den del
så læses som om, at det vil ske af sig selv (eventuelt ved guddommelig
intervention), eller skal det læses som, at en vaishnavit har en pligt
til *selv* at arbejde aktivt for at udrydde min civilisation (eller
mig?), men måske nok mere interessant:

Læser *du*, Jahnu, det sådan, at *du* skal udrydde mig, og hvorledes
harmonerer din opfattelse med den generelle opfattelse, som udtrykt af
dine religiøse autoriteter?

Må jeg høre fra dig,

Sune Mølgaard
Jahnu
2021-07-19 03:47:58 UTC
Post by Sune Mølgaard
Jeg spørger igen: hvorfor er det så vigtigt for dig, at nedgøre, hvad du
ikke forstår?
Det er det skam heller ikke.
Post by Sune Mølgaard
Men skal jeg forstå dit svar som, at dk.livssyn, dk.livssyn.kristendom
og dk.videnskab, nu om dage, primært består af folk, der, uopfordret,
skriver uhyrligheder om folks livssyn, skribenten ikke selv deler?
Nej slet ikke.
Post by Sune Mølgaard
Jeg kan godt prøve at simplificere mit udsagn, men det kan koges ned til
1. Jeg ved ikke, hvad din religion siger om nedgørelse af andre folks
livssyn
Krishna siger:

De, der er skamløst tåbelige, de, der er lavest blandt mennesker, de,
hvis viden er blevet stjålet af illusion, og, de, der deltager
dæmonernes ateistiske natur, overgiver sig aldrig til Mig. (Bg. 7.15)
Post by Sune Mølgaard
2. Mit livssyn tilsiger mig, at jeg ikke, overfor mig selv, ville kunne
forsvare, uopfordret, at skrive så decideret ondsindet om andres
livssyn, som du, uopfordret, gjorde.
Fortæl mig om de stykker af lig fra slagtede dyr, der ligger på dit
middagsbord, før du begynder at kalde andre ondsindede.
Post by Sune Mølgaard
Igen vil jeg opfordre til at overveje, om du ser mig som repræsentant
for dine egne vildfarelse, eller om du ser mig for mig.
Jeg ser dig mest som en nobody, der kværulerer og klynker på usenet.
Post by Sune Mølgaard
[...]
Min mission i livet er at udbrede åndelig viden, som alene kan frigøre
dig fra al lidelse. Hvis du kende det mindste til Hare Krishna ved du,
at vi er absolut ikke-voldelige.

Jeg behøver desuden ikke at arbejde aktivt for din ødelæggelse. Det
klarer naturen helt uden min hjælp. Naturen er i øjeblikket igang med
at afstraffe menneskeheden for dens uhyrlige forbrydelser mod hende og
hendes indbyggere, fx. de massemord på dyr der foregår på verdens
slagterier.

"Nothing will benefit human health and increase chances for survival
of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet"

--Albert Einstein

Krishna siger:

Min kære Arjuna, eftersom du aldrig er misundelig på Mig, vil Jeg
hermed give dig denne mest fortrolige kundskab og indsigt. Når du
kender den, vil du blive frigjort for alle den materielle eksistens
elendigheder. (Bg. 9.1)

Denne viden er kongen over al uddannelse og den mest fortrolige af
alle hemmeligheder. Det er den reneste viden, og eftersom den giver en
direkte opfattelse af selvet gennem indsigt, er det religionens
fuldkommenhed. Den varer evigt og udføres med glæde. (Bg. 9.2)
Sune Mølgaard
2021-07-19 08:28:57 UTC
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
Jeg spørger igen: hvorfor er det så vigtigt for dig, at nedgøre, hvad du
ikke forstår?
Det er det skam heller ikke.
Hvorfor gør du det så, og i så stort et omfang?
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
[...]
Hvordan skal jeg så forstå det?
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
[...]
Det kan jeg kun læse som, at Krishna selv mener, at nedgørelse er
fremragende - tak for svar.
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
[...]
Hvad jeg spiser (eller ikke spiser), er vel irrelevant i forhold til, om
du, uopfordret, vælger at angribe mig for min mangel på tro?

Jeg har, med andre ord, ikke, og da slet ikke uopfordret, andgrebet dig
for at være vegetar (det er dig selv, der prøver at hive dine angreb
derover her).

Jeg har heller ikke angrebet dig for at være vaishnavit, men tværtimod
spurgt ind til, hvad det indebærer, og om det er på grund af det, at du
er det, du føler dig kaldet til, uopfordret, at angribe andre for deres
livssyn, eller om der er andre årsager, og ovenstående var således blot
en konstatering af, at jeg ikke selv har det samme behov.

Andre kan i øvrigt sagtens *netop* have sådanne behov, hvilket du jo
tydeligt viser, og det kan man snildt have, uden sammenhæng mellem,
hvorvidt man er religiøs eller ateist, og eftersom det netop kan være
uafhængigt deraf, prøver jeg at forstå, om det, for dig, er en religiøs
pligt, eller et menneskeligt behov.

Som allerede antydet flere gange, kan jeg, naturligvis, ikke tvinge dig
til at svare, selvom det naturligvis ærgrer mig, at du konsekvent vælger
at lade være, og i stedet konsekvent vælger at fortsætte angrebene.
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
Igen vil jeg opfordre til at overveje, om du ser mig som repræsentant
for dine egne vildfarelse, eller om du ser mig for mig.
Jeg ser dig mest som en nobody, der kværulerer og klynker på usenet.
Nu er det jo ikke mig, der uopfordret angriber andre folks livssyn på
Usenet.

Tværtimod så jeg et direkte, og uopfordret, angreb på mit livssyn fra
din side, og forsøgte at spørge ind til årsagen, fremfor bare at modangribe.

Du har så truffet det valg, ikke at svare med andet end yderligere
perfide og kværulerende angreb der, udover stadig at vise, at du ikke
forstår det, du angriber, også viser, at du ikke ønsker at forstå det.

Den uvilje til forståelse kan jeg, tydeligvis, ikke ændre, og igen skal
jeg da heller ikke gøre mig til herre over, hvad du tror og mener, men
nu er det jo heldigvis et offentligt forum, du valgte at angribe i, og
dermed står det mig lige så frit for som dig, at fremføre den, i øvrigt
noget mildere, påstand, at du ikke forstår, hvad du angriber, og at dine
angreb derfor, og heldigvis, er irrelevante for andre end dig selv.
Post by Jahnu
Post by Sune Mølgaard
[...]
Gælder det også i tale og på skrift?

For i givet fald lever du tydeligvis ikke op til den pligt.
Post by Jahnu
[...]
Tak for et klart svar!

Hvis du ikke behøver at arbejde aktivt for min ødelæggelse, må jeg så
bede dig om at stoppe med at gøre det, gerne lige med det samme?
Post by Jahnu
"Nothing will benefit human health and increase chances for survival
of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet"
--Albert Einstein
Det sagde han rigtigt nok.
Post by Jahnu
[...]
Jeg har ingen årsag til at betvivle, at ovenstående står der, hvor du
angiver, at det står, og at det er korrekt oversat.

Hvorledes det så er relevant i forhold til, at du, uopfordret, har valgt
at svine andre andre mennesker til, alene fordi de ikke tror på det, du
selv tror på, i et offentligt forum, kan jeg så ikke lige læse ud af det.

Længere oppe, og som også tidligere anført af mig selv, ved jeg ikke
særligt meget om Hare Krishna, eller, for den sags skyld, om andre,
udefra sammenlignelige, religioner, men hvis jeg forstår det rigtigt, at
"frigjort for alle den materielle eksistens elendigheder" henviser til
frigørelse fra samsara, er metoden dertil så ikke, helt at undgå at
akkumulere karma?

Og hvis det sidste er korrekt forstået, akkumulerer man så ikke netop
karma ved at svine andre mennesker til?

Og hvis man akkumulerer karma ved at svine andre mennesker til, tilmed
offentligt, så er det vel næppe god karma, er det vel?

Må jeg høre fra dig,

Sune Mølgaard
Thomas Corell
2021-07-21 12:32:28 UTC
["Followup-To:" header set to dk.videnskab.]
Post by Sune Mølgaard
Hej Jahnu,
[........]
Når I absolut skal diskutere med ham Jahnu og andre ligesindede,
kunne I ikke fjerne dk.videnskab? Disse diskussioner har intet at
gøre med videnskab. Jeg kan blokere Jahnu etc, men har ikke lyst
til at gøre det samme med dem der diskuterer med dem, da de jo
skriver væsentlige ting i relevante sammenhæng.
Det er gentagne gange blevet opfordret, at begrænse sig til én gruppe,
eller lave FUT, til den gruppe man fandt relevant. Uden at det er
efterkommet.

Så du må nok selv finde en løsning, du kan leve med.

SVJH bruger du pan ? Som har kill/score funktioner fra slrn. I slrn
trykker jeg K på et indlæg, og kan vælge "references", hvis du giver
-9999 point, vil du ikke se indlæg, der er opfølgning på det aktuelle
indlæg.
--
Follow them who seeks the truth,
but beware of those who claim to have found it