Hvad er ulempen ved at være rig?
Jahnu
2021-05-23 02:30:42 UTC
Der er ingen umiddelbare ulemper ved at være rig.

Da jeg var dreng, plejede folk at sige - hellere fattig og rask, end
rig og syg. Det oversatte min mor til - hellere rig og rask end syg of
fatting.

Bortset fra det, jeg ser ingen ulempe ved at være rig. Alting bliver
meget lettere, når man har penge nok.

Man bliver dog ikke mere lykkelig af at være rig. Faktisk kan man godt
blive deprimeret af at være rig, når man opdager, at det alligevel
ikke var lykke at blive rig. Men det er ikke rigdommen der gør en
deprimeret, men snarere manglen på åndelig viden.

Grunden til at flere mennesker end nogensinde før i verdenshistorien
er deprimerede og frustrerede, grunden til at lykke-piller sælger som
aldrig før er udelukkende mangel på åndelig viden blandt den generelle
menneskemasse.

Det er nemlig sådan, at folk i den moderne Coca-cola kultur bliver
indoktrineret til at tro på, at sansenydelse vil skabe lykke for dem.
Sansenydelse er så sandelig den eneste form for glæde befolkningen
uddannes i.

Lad os analysere hvad kropslig og mental glæde egentlig går ud på. Sex
anses af de fleste mennesker for den højeste nydelse i verden. Men
sexlyst og sexnydelse er blot fravær af den grundlæggende lidelse,
nemlig at være foruden sex. Det er en lidelse at leve i tvunget
cølibat. Det kan enhver, der har nået puberteten, vidne om. Eller det
at spise. At spise regnes for en stor nydelse i livet. Men i
virkeligheden forsøger man blot at undslippe den lidelse, det er at
sulte. Folk fra den vestlige kultur kender ikke til den lidelse, men
det er en stor lidelse at sulte, og mange mennesker i verden oplever
det.

Og sådan er det med den meste nydelse, vi søger og oplever. At spise,
sove, parre sig og forsvare sig, er de fire aktiviteter, der deles af
alle levende væsener. Det er fire drifter, menneskesket deler med dyr,
fugle og alle andre levende væsener på planeten. I den moderne
civilisation er det blevet gjort til livets fremste mål at opfylde
disse fire dyriske drifter.

De er blevet gjort til livets standard for glæde og nydelse. Hvad
laver vi sammen med vore elskede, familie og venner? Vi spiser, sover,
parrer os, og forsvare os, og hele civilisation kører rundt om disse
fire principper. Det er en dyrisk civilisation.

En menneskelig civilisation kører efter helt andre principper. Som
menneske forventes man at have en højere standard end dyrene. Man
forventes at have et højere mål i livet end blot det at haste efter
basale, dyriske drifter. I den moderne Coca-cola kultur har man lavet
hele industrier ud af at opfylde disse fire behov.

Man udvinder milliarder af tons jern ud af jorden for at lave knive,
gafler, glas, servietter, tallerkener osv... Alt sammen bare for ar
spise. Så er der mere stil over det i Indien. De er mere civiliserede.
De spiser med fingrene fra et bananblad. I vesten hånes det som
primitivt, men det vidner om en højere intelligens. Ingen brug for
milliarder af tons stål for at lave knive og gafler.

Den vestlige verden overforbruger naturens ressourcer. Det er en
grådig, dyrisk kultur, der smadrer hele planeten.

Anyway, den glæde, der kan erfares ved at overgive sig til Krishnas
nydelse er så langt højere end den nydelse, man kan få ud af materien,
at selv den bedste sex med de skønneste kvinder i verden forekommer
som glaskår i sammenligning.

Og hvis skyld er det, at kulturen kører på basale dyriske principper?
Ateismen. I ateismen reduceres mennesket til et dyr. Men den
menneskelige livsform er en enestående chance for selvet at erkende
sin virkelige, evige identitet. Det kan sjælen ikke i nogen anden
livsform. Der har den blot travlt med at spise, sove, parre sig og
forsvare sig. Den menneskelige livsform er spild af tid for sjælen,
hvis den ikke udnyttes til at lære at elske Krishna.

Krishna siger:

"En intelligent person tager ikke del i elendighedernes oprindelse,
der er et resultat af kontakt med de materielle sanser. O Kuntis søn,
sådanne glæder har en begyndelse og en ende, og således finder en vis
mand ikke behag i dem."

(Bhagavad Gita 5.22)
EXLEX
2021-05-23 13:59:57 UTC
EXLEX
Lyrik
2021-05-26 16:18:45 UTC
EXLEX
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det var dog irriterende som du kan blive med med at sende ingenting! kan
du ikke holde op med det?

jenserik
Helle Jensen
2021-05-27 05:12:51 UTC
Post by Lyrik
Det var dog irriterende som du kan blive med med at sende ingenting! kan
du ikke holde op med det?
Det gør han da heller ikke, han har da svaret på alle indlæg,
at du så ikke kan se det, er jo ikke hans fejl.
Helle Jensen
Jahnu
2021-05-28 03:47:21 UTC
On Thu, 27 May 2021 07:12:51 +0200, "Helle Jensen"
Post by Helle Jensen
Post by Lyrik
Det var dog irriterende som du kan blive med med at sende ingenting! kan
du ikke holde op med det?
Det gør han da heller ikke, han har da svaret på alle indlæg,
at du så ikke kan se det, er jo ikke hans fejl.
woohoo :D

Alle problemer er forårsaget af kroppen og sindet

Så snart vi forstår, at vi ikke er denne krop eller dens kultur, går
alle existentielle problemer væk. Vi har måske stadig problemer med
huslejen, vi brækker benet, eller hvad Gud forbyde vi bliver
uhelbredeligt dødeligt syge, men lige meget hvad, så er det rart at
vide, at man ikke er sin krop. Vi ved, at hvad der end sker for
kroppen, så sker det ikke for os selv. Det sker for vores køretøj.

Det er som en person, der smadrer sin bil ind i vejtræ, men selv
slipper uskadt. Hans første følelse er lettelse. Man sørger måske over
det økonomisk tab ved at smadre ens køretøj, men man er glad for at
være i live.

Så når man forstår, at man ikke er sin bil, men føreren indeni, bliver
alle ens problemer som at have problemer med sin bil.

De fleske mennesker er så totalt viklet ind i deres krop og dens
kultur, at hvis der sker noget dårligt for dem, bliver det til et
altovervejende problem, det kan helt smadre sindet på folk.

En transcendentalist er en åndelig oplyst person, der kke er pakket
ind i sin kropslige identitet. Han kender sit selv inden i kroppen.
Eftersom selvet er en atomisk partikel af Guds substans, er sjælen en
partikel af evighed, kundskab og lyksalighed.

At forbinde sig med sig selv, er det samme som at forbinde sig med
evighed, viden og glæde.

Og den glæde vi man eje, uanset om man kan betale sin husleje. ens
kone er skredet, eller unanset om ens ældste søn er afhængig af
heroin. Den åndelige glæde fra sjælen er nemlig ikke afhængig af
kropslige og sindslige omstændigheder.

Suta Goswami says:

På den måde bliver knuden i hjertet skåret over, og alle ens
genvordigheder bliver opløst. Det karmiske forløb kommer til en ende,
når man ser sig selv og sin hersker - Gud. --SB 1.2.21
EXLEX
2021-05-28 22:37:21 UTC
Post by Jahnu
Alle problemer er forårsaget af kroppen og sindet
Du har fuldstændig ret.

Hvis du ikke havde krop og sind, ville Lyrik ikke have problemer med
mine svar på dine indlæg.

EXLEX
J. Nielsen
2021-05-29 12:36:56 UTC
Post by EXLEX
Hvis du ikke havde krop og sind, ville Lyrik ikke have problemer med
mine svar på dine indlæg.
Med lidt held kan du måske få Jahoo til at fortælle om sine nær-døds og
efterlivs oplevelser, som følge af hans møde med den indiske
trafikkultur.
-JN-
EXLEX
2021-05-29 12:56:17 UTC
Post by J. Nielsen
Post by EXLEX
[...]
Tror du virkelig?
Det lyder ellers som lidt af "en hellig ko".
(pun intended)

Var det dér, at han pådrog sig den (i følge Bjarne) sataniske indflydelse?

EXLEX
J. Nielsen
2021-05-29 16:02:55 UTC
Post by EXLEX
Post by J. Nielsen
[...]
Jeg ved det ikke. Han har vist aldrig indrømmet at han inddirekte
skylder vestlig lægevidenskab sit liv. Måske han indgik en pagt med
djævlen mens han lå i koma? (altså Jahnu, ikke djævlen)

http://www.harekrishna.dk/wp-content/PDF/2009/Nyt_fra_HK_4_2009.pdf
En af den danske yatras ældste hengivne, Jahnu Dasa (eller Jahnudvipa
Dasa) var den 12. marts 2009 sammen med sin hustru og en chauffør
involveret i en meget alvorlig trafikulykke i Calcutta, da deres
personbil stødte frontalt sammen med en lastbil nær Calcuttas lufthavn.

Jahnu kom værst til skade og svævede imellem liv og død i flere dage.
Han har brud på begge ben og begge arme, kæbebrud, ribbensbrud og
punkterede lunger og lever og lå i koma i flere dage. Ved Krishnas nåde
ser han dog ud til at overleve og klare den, selv om han har en lang
rekonvalescensperiode foran sig.
-JN-
Jahnu
2021-05-30 03:01:55 UTC
Post by J. Nielsen
Jeg ved det ikke. Han har vist aldrig indrømmet at han inddirekte
skylder vestlig lægevidenskab sit liv. Måske han indgik en pagt med
djævlen mens han lå i koma? (altså Jahnu, ikke djævlen)
Jeg er sikker på, at jeg engang sagde, at jeg respekterer læger som
fremragende krops-mekanikere, og at jeg var glade for dem under min
brok operation. Jeg har osgå senere indrømmet, at jeg skylder dem mit
liv efter biluheldet uden for Kolakata - frontalt med en Tata-truck.

Lægerne på Apollo Clinic (førsteklasses hospital i Kolkata helt på
linje med vesten) var overbviste om, at jeg ville ende som en
grøntsag. Selv de sagde, at det var som et mirrakel, at jeg kom mig på
tre uger, to af dem i medicinsk påført koma. 'Mercy of Bhagavan' sagde
de.

Vidal
2021-05-29 16:30:35 UTC
Post by J. Nielsen
Post by EXLEX
[...]
Kunne I ikke diskutere den slags i dk.livssyn? Det er en
gruppe beregnet til netop det.
Vidal
2021-05-27 10:37:55 UTC
Post by Lyrik
--
EXLEX
Det var dog irriterende som du kan blive med med at sende ingenting! kan
du ikke holde op med det?
EXLEX svarer ved at ændre EMNE.