Skrive med venstre hånd
Anders
2005-01-19 18:05:55 UTC
Hej kloge hoveder!

Er det muligt at øve sig til at skrive lige så pænt og naturligt med venstre
som med højre hånd?
Hilsen Anders.
Martin Petersen
2005-01-19 18:21:06 UTC
Post by Anders
Hej kloge hoveder!
Er det muligt at øve sig til at skrive lige så pænt og naturligt med
venstre som med højre hånd?
Jada. Bare husk at du fnidrer rundt i det du lige har skrevet... :)
--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"
Bertel Lund Hansen
2005-01-19 18:52:58 UTC
Post by Martin Petersen
Jada. Bare husk at du fnidrer rundt i det du lige har skrevet... :)
Det er desværre ofte rigtigt, men det skyldes mangelfuld
oplysning i skolen. Venstrehåndede skal fra starten vænnes til at
lægge papiret vandret (drejet 90 grader med uret i forhold til
det normale) og så bevæge hånden oppefra og ned. Så er der ingen
problemer med fartstriber selv hvis de skriver med en pen der
dyppes i et blækhus.

Senere vil de finde den vinkel der passer dem bedst. Det skal man
ikke rette på.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso: http://fiduso.dk/
Finn Guldmann
2005-01-20 00:42:49 UTC
[...]
Det er slet ikke nødvendigt at dreje papiret.

Når jeg skriver normalt er min hånd stragt så meget ud at det jeg har
skrevet "glider" forbi lidt over der hvor min lillefinger glider hen
over papiret.

At se på de fleste højrehåndede er forskellen på min håndvinkel og deres
håndvinkel noget med 5-10 grd..

Men jeg har da også set højrehåndede skrive med en, for mig at se, så
"forkrampet" håndstilling at det de skriver er på højde med håndroden.
Så de ville fnidre 1-2 linier af det de allerede havde skrevet mens de
skriver den næste.

Men jeg er aldrig blivet opfordret til at dreje papiret. Og jeg har
aldrig gjort det af mig selv.

Og selvom jeg fik lov at skrive med blæk blev det ikke fnidret.

(Min mor hævdede endda at jeg havde den mest læselige skrift af hendes
børn (Jeg er den eneste der er kejthåndet (#1)))

1) jeg skammer mig ikke over at være det. :-)
Post by Bertel Lund Hansen
Senere vil de finde den vinkel der passer dem bedst. Det skal man
ikke rette på.
Den var fundet fra starten. Ret op og ned som de fleste andre. :-)
--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
Bertel Lund Hansen
2005-01-20 10:07:01 UTC
Post by Finn Guldmann
Det er slet ikke nødvendigt at dreje papiret.
Det mener jeg nu det er - for passende værdier af "nødvendigt".

Jeg benægter naturligvis ikke at du har en måde at skrive på der
fungerer for dig og kan fungere for mange andre. Jeg tror bare
ikke at du kan klare at skrive håndskrift i timevis uden at få
ondt i armen og hånden (men kan kun bedømme det sikkert hvis jeg
ser dig skrive).

Det skal dertil siges at det er der mange højrehåndede der heller
ikke kan. Du er selv inde på at adskillige har en forkrampet
skrivestilling selv om de er højrehåndede.
Post by Finn Guldmann
[...]
Ja, og mange af dem bruger også en sær fingerstilling. Somme
tider kan man tydeligt se at de maser så hårdt med fingrene at de
bliver hvide. Sådan en stilling kan man ikke klare ret mange
minutter ad gangen.
Post by Finn Guldmann
(Min mor hævdede endda at jeg havde den mest læselige skrift af hendes
børn (Jeg er den eneste der er kejthåndet (#1)))
Der er ikke umiddelbar sammenhæng mellem en afslappet
håndstilling og en tydelig håndskrift.
Post by Finn Guldmann
1) jeg skammer mig ikke over at være det. :-)
Hvorfor skulle du dog også det [1]? Min familie har kraftige,
venstrehåndede anlæg. Som sagt har jeg to søskende der er
venstrehåndede, men presset til at bruge højre. Min ene datter er
helt venstrehåndet.

Jeg tror at man regner med at omkring 25 % er venstrehåndede. Det
er en pænt stor minoritet.

[1] Det er der nu alligevel et vist belæg for at du siger. Ordet
"kejthåndet" er f.eks. blevert droppet fordi "kejtet" var kommet
til at betyde "dårlig" i en eller anden forstand. Det er dog ikke
ret meget bedre med "venstrehåndet". Vi ved jo alle at
venstrehåndsarbejde er noget sjusk, og en pige til venstre hånd
er ikke populær hos konen. Med andre ord er der også ved
håndetheden en tendens til at mobbe dem der er anderledes.
Bo Warming
2005-01-20 14:06:30 UTC
"Bertel Lund Hansen" <***@lundhansen.dk> wrote in message news:12uvnz2s8mz31.j52b0dywb0t7$***@40tude.net...
Ordet
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Kongens førstemand sad til højre, knap så dygtig var ham til venstre hånd.
- deraf at elskerinden er til venstrehånd men dine børns mor er højre

Med højrehånd udfører du alt arbejde bedst, men hvis du SAMTIDIG vil udføre
noget med venstre, så bliver det venstrehåndsarbejde og lidt dårligere.

Kejthåndethed har man først gået op i i nyere tid, hvor vi har haft overskud
til at mobbe pga noget så uvæsentligt. Man vidste godt at kejthåndede både
med sværd og pen var jævnbyrdige.

At man nu ikke må sige kejthåndet er så latterlig newsspeak som at ændre
galehus til psykiatrisk afdelng. Falsk smiger.
Finn Guldmann
2005-01-20 16:32:47 UTC
Post by Finn Guldmann
[...]
Jeg har lige sidder og "leget" lidt med to stillinger af hånden.

Den ene er den måde jeg normalt holder min hånd på når jeg skriver.

Og den stilling i den mindste drejning, fra min normale stilling, der
medfører at jeg vil slæbe lillefingeren (den hånden hviler på) hen over
det jeg lige har skrevet.

I den anden stilling kan jeg mærke at jeg spænder meget mere i hånd,
håndled og i underarmen end ved den første stilling.

Forskellen mellem de to stillinger er ikke stor. Holder jeg en pen i
hånden flytter spidsen af pennen sig 2-3 cm.

Jeg skal ikke udelukke at det er vanens magt der gør det. At hånden
"falder" naturligt ind i den stilling den er blevet brugt i i mange år.

Og derudover mener jeg at netop dette bør være det samme uanset om man
skriver med højre eller venstre hånd.
Post by Bertel Lund Hansen
Det skal dertil siges at det er der mange højrehåndede der heller
ikke kan. Du er selv inde på at adskillige har en forkrampet
skrivestilling selv om de er højrehåndede.
Jeg har sommetider undret mig over at folk har kunne skrive i længere
tid i de stillinger jeg har set dem indtage. Men, igen, det er jo nok
vanens magt der gør det.
Post by Bertel Lund Hansen
Der er ikke umiddelbar sammenhæng mellem en afslappet
håndstilling og en tydelig håndskrift.
Jeg tror nok at det kommer af at jeg, lige så snart jeg kunne få lov til
det, opgav det man forstår ved skønskrift. Og gik over til kun at bruge
formskrift. (Begreber fra den tid. Ved ikke om de bruges på samme måde i
dag)

F.eks. bruger jeg stadig et lidt specielt tegn for bogstavet 'b'

| _
\_/

(Håber man kan genkende det) :-)
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Finn Guldmann
[...]
Jeg bruger mest "kejthåndet" når jeg skal fortælle, med al ønskelig
tydelighed, at jeg mener det når jeg siger at jeg ikke skammer mig over
at være som jeg er. :-)
Bertel Lund Hansen
2005-01-20 23:13:31 UTC
Post by Finn Guldmann
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
De kan heller ikke skrive i længere tid med en forkrampet
skrivestilling. Ved korte notater opdager man ikke så nemt
problemet. Dengang vi gik i skole og man skulle skrive en stil i
hånden, da blev fårene skilt fra bukkene: Nogle kunne ikke føre
ind i én omgang, men måtte holde mange pauser.
Post by Finn Guldmann
[...]
Jo, men formskrift kan også skrives som skønskrift. Det betyder
blot at man gør sig umage.

Der bruges i skolen i dag trykbogstaver (efterligninger af trykte
bogstaver), skråskrift og formskrift. For at gøre forvirringen
total, kan jeg oplyse at man naturligvis også kan skrive
fomskrift på skrå, men den skrift der hedder skråskrift, er altså
en bestemt én, nok den du kalder skønskrift. Skråskrift har altid
startbuer, også ved begyndelsen af et ord, og alle bogstaver uden
undtagelse er bundet sammen. Formskrift har ikke startbue ved
begyndelsen af et ord, og g, j og y binder ikke sammen med det
næste bogstav. Formskrift er lettere at læse end skråskrift.
Post by Finn Guldmann
F.eks. bruger jeg stadig et lidt specielt tegn for bogstavet 'b'

| _
\_/
(Håber man kan genkende det) :-)
Ok ja. Det er ikke specielt. Det er standard i formskrift (man
har også lov at skrive det trykte b, men valget skal være
konsekvent), og de fleste elever lærer i dag formskrift. I
praksis vil man med tiden tillægge sig en personlig skrift, men
hovedpræget vil normalt være den skrift man lærte i skolen. Jeg
sammenbinder f.eks. alle bogstaver selv om min håndskrift primært
er formskrift.
Post by Finn Guldmann
Jeg bruger mest "kejthåndet" når jeg skal fortælle, med al ønskelig
tydelighed, at jeg mener det når jeg siger at jeg ikke skammer mig over
at være som jeg er. :-)
Det er også den bedste måde at understrege det på.
Finn Guldmann
2005-01-20 23:53:32 UTC
[...]
Jamen så er jeg rolig. Så bliver det ikke det jeg får på puklen for. :-)

For at gøre forvirringen total har jeg en tendens til at sammenbinde
nogle af bogstaverne, f.eks. 'b' med det næste, men ikke alle når jeg
skriver formskrift.

Desværre er sammenbindingen, eller udeladelsen, ikke så konsekvent som
den kunne være.
Henning Makholm
2005-01-20 16:47:34 UTC
Post by Finn Guldmann
Det er slet ikke nødvendigt at dreje papiret.
Det mener jeg nu det er - for passende værdier af "nødvendigt".
Hm, det må være meget små værdier af "nødvendigt". Når jeg holder en
kuglepen i normal afslappet skrivestilling, rører hånden først papiret
2 cm *under* den (vandrette) linje jeg skriver på. Jeg er højrehåndet,
men hvis jeg for eksperimentets skyld giver mig til at skrive
(retvendte) bogstaver fra højre mod venstre, går det fint uden at
tvære i det jeg allerede har skrevet. Det kniber mere med at *se* hvad
man lige har skrevet, men det har man jo korttidshukommelse til.
--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the
explain it he invents a demonstration at the moment it is needed."
Bertel Lund Hansen
2005-01-20 23:15:53 UTC
Post by Henning Makholm
men hvis jeg for eksperimentets skyld giver mig til at skrive
(retvendte) bogstaver fra højre mod venstre, går det fint uden at
tvære i det jeg allerede har skrevet.
De elever som i tidens løb har fået tippet (ikke så mange igen),
syntes at det var en forbedring.
Bent Fleron
2005-01-21 09:54:54 UTC
ikke at du kan klare at skrive håndskrift i timevis uden at få
ondt i armen og hånden...
bliver hvide. Sådan en stilling kan man ikke klare ret mange
minutter ad gangen.
Jeg skriver selv med venstre (jeg nægter at bruget ordet
'kejthåndethed'), det samme gør min ældste søn og i gymnasiet fik han
det råd at anbringe en bordtennisbold inde i hånden. Det har nok ikke
hjulpet på hans håndskrift, men han skriver nu mere afslappet ;-)
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse
.
Bertel Lund Hansen
2005-01-21 15:29:01 UTC
Post by Bent Fleron
Jeg skriver selv med venstre (jeg nægter at bruget ordet
'kejthåndethed')
Hvorfor? (Jeg ved jo godt hvorfor, men alligevel)

Hvis et ord er negativt ladet, og man skifter det ud med et
andet, varer det kun kort tid inden det nye er lige så negativt
som det gamle. Tænk f.eks. på de krumspring man i tidens løb har
hittet på for at kunne kalde åndssvage noget pænt - og læg mærke
til at "åndssvag" er et ret fint og ganske præcist ord når man
ret ser på det.

"Kejthåndet" var engang også et neutralt ord der blot betød
"venstrehåndet".

Opfølgende diskussion af ordet hører nok hjemme i
<news:dk.kultur.sprog>, men jeg har ikke futtet.
Post by Bent Fleron
det samme gør min ældste søn og i gymnasiet fik han
det råd at anbringe en bordtennisbold inde i hånden.
Den kendte jeg ikke.
Bo Warming
2005-01-22 07:24:50 UTC
"Kejthåndet" var engang også et neutralt ord der blot betød
"venstrehåndet".
Selvfølgelig er det stadig helt neutralt. Kun svagheds-forgudende
skolelærertyper der ønsker at skabe problem og mobning ud af ingenting, har
søgt at forlange newsspeak a la psykiatrisklidelse istf galskab

Det har heldigvis ikke slået an.
At futte til sprogpedant-ng er for netbetjent-psykoseramte;-)

Bo Warming
2005-01-20 07:23:52 UTC
Post by Martin Petersen
[...]
Bagatelproblemet "south-paws" eller kejthåndede bør ses som en sjov lille
udfordring og for at få mest mulig ud af den, vil den kloge forælder _intet_
gøre og intet kommentere , hvis ikke barnet beder om hjælp.
Bliver det drillet, så kan det nok takles frugtbart, hvis der ikke er andre
årsager.
Ingen aner om der er genetisk eller anden medfødt årsag eller om tidlig
spøjs påvirkning afføder hos barnets underbevidsthed reaktionen "Jeg gør
oprør altså er jeg til"

At der skulle være sammenhæng med stammen er der ingen fysiologiske tegn
på - men der kan være en fælles psykologisk årsag med to uafhængige
virkninger.
Henrik Christian Grove
2005-01-20 08:55:55 UTC
oplysning i skolen. Venstrehåndede skal fra starten vænnes til at
lægge papiret vandret (drejet 90 grader med uret i forhold til
det normale) og så bevæge hånden oppefra og ned. Så er der ingen
Det med at dreje papiret er ikke forbeholdt venstrehåndede. Jeg er
højrehåndet (kan skrive læseligt, men ikke kønt med venstre, men jeg har
heller ikke øvet mig i det) og drejer tit papiret 20-30 grader mod uret
når jeg skriver i hånden.

.Henrik
--
Det er da osse helt urimeligt at et saa udbredt topologisk rum som Q
ikke er lokalkompakt. -- Stefan Holm
ML-78
2005-01-20 16:18:12 UTC
Venstrehåndede skal fra starten vænnes til at
lægge papiret vandret (drejet 90 grader med uret i forhold til
det normale) og så bevæge hånden oppefra og ned.
De skal vel bare vænnes til at skrive fra venstre mod højre.

ML-78
Finn Guldmann
2005-01-19 23:33:05 UTC
Post by Martin Petersen
Post by Anders
Hej kloge hoveder!
Er det muligt at øve sig til at skrive lige så pænt og naturligt med
venstre som med højre hånd?
Jada. Bare husk at du fnidrer rundt i det du lige har skrevet... :)
Man skriver ikke med fyldepen mere. :-)

Håndstillingen bliver en smule anderledes, men ellers er den med fnidder
ikke et problem.

Om man så vil have lige så svært ved at lære at skrive med venstre hånd
når man er højrehåndet som det omvendte ved jeg ikke. Men jeg ved det
kan lade sig gøre.

Om der er nu ved jeg ikke, men der findes mennesker der har kunnet
skrive med begge hænder på samme tid. Endda to forskellige tekster, og
den ene spejlvendt. :-)

Det lader sig gøre, men ikke sådan bare lige.

Hvor lang tid tog det dig at lære at skrive med den for dig naturlige
hånd? :-)
Leo
2005-01-20 13:21:38 UTC
Post by Finn Guldmann
Man skriver ikke med fyldepen mere. :-)
Øh - nå for den da - hvad skal jeg så skrive med - jeg er ellers så glad for
den!
Bertel Lund Hansen
2005-01-19 18:23:57 UTC
Post by Anders
Er det muligt at øve sig til at skrive lige så pænt og naturligt med venstre
som med højre hånd?
Ja. Folk der f.eks. får hugget armen af med en kødøkse, bliver
nødt til det.

Oven på en tv-udsendelse med en lille idiot der fra barn var
blevet tudet ørerne fulde af at han var intelligent (IK over 150
- hvilket jeg ikke betvivler) troede at det at han kunne skrive
spejlvendt og omvendt med begge hænder var bevis på hans høje
intelligens.

Jeg testede det dagen efter ved at bede en 9. klasse med 15
elever om at prøve det samme. De kunne alle skrive spejlvendt
umiddelbart, omend ikke altid pænt. En af dem som ikke er højt
intelligent (normalt begavet eller lidt bedre) kunne det samme
som vor helt - fuldt så pænt som hendes almindelige håndskrift
der var flot.

Der var naturligvis forskel på kvaliteten, men for en del af dem
var det ikke specielt vanskeligt, og de ville hurtigt kunne øve
det op.

Jeg havde en geografilærer i gymnasiet som skrev lige godt med
begge hænder, men han var også ambidekstrøs (brugte begge hænder
lige godt til alt muligt).

To af mine mindre søskende blev i skolen tvunget til at skifte
hånd (fordi de er kejthåndede). Min lillesøster gjorde det uden
de store problemer; min lillebror fik ødelagt sin håndskrift af
det. Men husk på at foregik under tvang i en meget ubehagelig
atmosfære. Det havde nok været noget andet hvis han selv havde
besluttet sig til også at øve sin højre hånd.
Finn Guldmann
2005-01-19 23:44:25 UTC
[...]
Hvor gammel ville den der "lille idiot" være i dag?

<snip>
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Da jeg startede i skolen var der stående ordre til lærerinden om at jeg
ikke måtte tvinges til at skrive med højre hånd.

En af min mors klassekammerater var blevet tvunget til det og hun var
endt som kandidat til "den lukkede".
Bertel Lund Hansen
2005-01-20 00:34:28 UTC
Post by Finn Guldmann
Hvor gammel ville den der "lille idiot" være i dag?
30? Han var vel midt i tyverne da jeg så ham. Han var med i
Camilla Miehe Renards første udsendelsesrække (har glemt hvad den
hed).
Post by Finn Guldmann
Da jeg startede i skolen var der stående ordre til lærerinden om at jeg
ikke måtte tvinges til at skrive med højre hånd.
Okay. Hvornår var det?
Mine søskende og jeg gik i skole fra midten/slutningen af
halvtredserne.
Finn Guldmann
2005-01-20 03:56:07 UTC
Post by Finn Guldmann
[...]
Det må havde været i '61 eller '62
Filip
2005-01-19 18:26:44 UTC
Post by Anders
Er det muligt at øve sig til at skrive lige så pænt og naturligt med venstre
som med højre hånd?
Jeg skriver uden problemer med venstre, men det ser grimt ud når jeg skriver
med højre ;-)

Filip
kvaerulant
2005-01-19 19:32:16 UTC
Post by Anders
Hej kloge hoveder!
Er det muligt at øve sig til at skrive lige så pænt og naturligt med venstre
som med højre hånd?
Nej, jeg har kæmpet med at skrive med den højere hånd,
men det blev aldrig bedre end med den venstre.
Kim Schulz
2005-01-19 19:46:26 UTC
Post by Anders
Hej kloge hoveder!
Er det muligt at øve sig til at skrive lige så pænt og naturligt med
venstre som med højre hånd?
jeg kendte en ældre herre engang (han er død nu) som i skolen var blevet
tvunget til at skrive med højre selv om han var venstrehåndet.
Han havde dog nægtet at opgive at skrive med venstre og skrev derfor med
denne når han var hjemme.
Da jeg lærte ham (og denne historie) at kende var han så godt til at
skrive med begge hænder at han ikke bare kunne skrive utrolig flot
skråskrift med begge, men kunne gøre det samtidigt - et ord med hvert
hånd og så bare derudaf med sætningen 2 ord af gangen.
Jeg var pænt imponeret da han viste mig det.
--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com
schulz.dk | http://www.fundusers.org
Brian Elmegaard
2005-01-19 20:20:11 UTC
Post by Anders
Er det muligt at øve sig til at skrive lige så pænt og naturligt med venstre
som med højre hånd?
Ja, da jeg havde brækket hånden i en rugbykamp og havde nogle
eksamener måtte jeg sno mig. Det blev helt OK efter et par uger.
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be/be.html
Henrik Christian Grove
2005-01-19 22:49:25 UTC
Post by Anders
Hej kloge hoveder!
Er det muligt at øve sig til at skrive lige så pænt og naturligt med venstre
som med højre hånd?
Jeg har hørt om en forelæser på universitetet (jeg kan desværre ikke
huske hvem det skulle have været), der havde lært sig selv at skrive med
venstre hånd på tavlen, så han kunne viske ud med højre hånd der hvor
han et øjeblik senere havde tænkt sig at skrive noget nyt.

.Henrik
--
"Og jeg troede UENDELIG var et stort tal!"
-sagt efter en matematikforelæsning om transfinitte kardinaltal