Spritte af før eller efter
Ivar
2021-02-25 21:09:07 UTC
Der har været talt meget om afspritning, men mindre om vigtigheden
af at alle bruger en samme procedure.

Skal man spritte af inden man røre ved noget, eller skal
man spritte af efter at man har rørt noget? Hvis man spritter
af før, sikrer man, at man ikke smitter andre. Hvis man spritter
af efter, sikrer man at man ikke bliver smittet.

Det burde være ligegyldigt om man gør det ene eller det
andet, blot alle bruger den samme procedure. Det går ikke
hvis nogen gør det ene og andre det andet.

På min arbejdsplads, skal vi spritte af inden vi tager kaffe.
Min kone arbejder på et sygehus. Der skal de spritte hænder
efter de har taget kaffe, ikke før. Det sidste finder jeg mest
logisk. Der er det dem der bryder reglerne, der har størst risiko
for at blive smittet.
Bertel Lund Hansen
2021-02-26 07:27:00 UTC
Post by Ivar
Skal man spritte af inden man røre ved noget, eller skal
man spritte af efter at man har rørt noget?
Hvis man vil være sikker, så spritter man af begge gange. Jeg har
brugt en praksis uden at tænke nærmere over det. Når jeg træder
ind i en butik, spritter jeg af. Det gør jeg ikke når jeg går,
bl.a. fordi hænderne er fulde af tasker med varer. Jeg gætter på
at sådan gør de fleste.

Hvis man vil være supersikker, skal man jo også spritte varerne
af når man er kommet hjem. Det har jeg ikke gjort. Jeg handler i
de lokale Superbrugsen og Netto, og det har jeg gjort hele tiden.
Jeg blev testet negativ i tirsdags. Det betyder jo at personalet
enten ikke har været smittet eller har taget forholdsregler hvis
det er sket. Med andre ord så stoler jeg på personalerne med min
fremgangsmåde.

PS. Jeg er omhyggelig med kun at røre ved den frugt eller grønsag
som jeg derefter putter i posen eller kurven.
Post by Ivar
Det burde være ligegyldigt om man gør det ene eller det
andet, blot alle bruger den samme procedure. Det går ikke
hvis nogen gør det ene og andre det andet.
Hvis man spritter af efter, så har man f.eks. kaffekander stående
med smitte på. Hvis man spritter af før, er de i princippet
smittefri.

Men jeg tror ikke vi behøver bekymre os om så specifikke
detaljer. Vi kan se på det store billede at det vi samlet gør,
det har den ønskede effekt, og der er sikkert tale om en skønsom
blanding af før- og efter-folk. Enhver afspritning fjerner jo
potentiel smitte.
Post by Ivar
[...]
På et sygehus er man forhåbentlig mere pernitten med hvordan man
gør. Der *ved* de at smitten florerer, så det må ikke kunne lade
sig gøre at man går ind til en patient med uafsprittede hænder.

PPS. I "Lægens bord" i går fik vi at vide at al den coronavirus
der i øjeblikket findes i hele verden kan være i en halv
sodavandsflaske. Tænk at så lidt kan lave så meget ballade.
Klaus Alexander Seistrup
2021-02-26 16:05:56 UTC
Post by Ivar
Min kone arbejder på et sygehus. Der skal de spritte hænder
efter de har taget kaffe, ikke før.
Jeg har arbejdet på sygehus før pandemien. Dengang sprittede vi
hænder når vi gik ind på en stue og når vi forlod den (og evt.
undervejs, afhængigt af opgaven).
--
Klaus Alexander Seistrup
🚀 gemini://port1965.eu/