Den elektroniske udvikling er egentlig en teknisk udvikling
Ivar
2021-02-28 22:09:27 UTC
Apple har skiftet fra Intel inside til Arm inside. Det har resulteret i
at deres nyeste bærbare med M1 processor, slår alt tilsvarende med
hensyn til ydeevne og batteritid.

Intel lavede verdens første integrerede processor i 1971. De tyndeste
baner internt i chippen var på 10 my. Processoren hed 4004. Den blev
videreudviklet til 8008 og senere 8080, som fik rigtig stor udbredelse.
Det var en 8 bit processor. Den blev grundlaget for 8086 og 8088, som
IBM valgte til deres personlige computer ”PC”, der igen er grundlaget
for alle Windows computere i dag.

Intels nyeste processorer er internt nede på 10 nm. Altså 1000 gange
mindre end den første. De små størrelser giver flere fordele. De små
dimensioner gør, at det er meget små ladninger, der skal flyttes. Det
betyder at de hurtigere kan skifte mellem 0 og 1, som er grundlaget for
enhver operation. De små dimensioner gør endvidere, at der er plads til
ekstremt mange kredsløb på meget lille plads.

Intel er de sidste par år blevet overhalet af AMD, der laver kompatible
processorer. AMD er kommet foran af en simpelt grund. De lavede
processorer ned til 7 nm. AMD fik førsteplades på grund af deres
tekniske kunnen, eller rettere, fordi de brugte en chipproducent TMSC,
der havde bedre teknologi.

Apples M1 processor bliver også lavet af TMSC, den bliver lavet med en
5 nm teknologi. Så det er igen teknologien, der giver førerskabet. Det
hjælper også, at det er en Arm-processor. Den har et moderne
instruktionset, og skal kunne understøtte programmer lavet i 70’erne.
Jørgen Nielsen
2021-03-04 10:04:18 UTC
Post by Ivar
[...]
Tak for info.
Så tror jeg lige jeg vil vente og se om AMD også skifte til 5 nm.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Ivar
2021-03-07 20:05:09 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Så tror jeg lige jeg vil vente og se om AMD også skifte til 5 nm.
Windows kan fås i en version til ARM. Jeg tror ikke der går ret
lang tid til at bærbare med ARM bliver almindelige. Intel og AMD
kan stå for nogle store udfordringer.

ARM har været et selvstændigt firma som chipproducenter kunne
købe licenser af. Det blev for nyligt solgt til NVIDIA (dem med
grafikchippene). Det kan måske skabe noget ballade omkring ARM,
der gør at den arkitektur bliver mindre populær i fremtiden.
Det næste kan så blive Risc V, det er et fuldstendigt open source
projekt, så enhver kan udvikle kompatible processorer.
Jørgen Nielsen
2021-03-07 21:55:44 UTC
Post by Ivar
Post by Jørgen Nielsen
[...]
Der går nok nogle år inden jeg skal have ny bærbar, så det må jeg lige
være obs på til den tid.

Det er min stationære der er ved at være lidt sløv. Det er vist 7 år
siden den sidst blev opdateret og Apples heic billeder er tung kost for
den.
Post by Ivar
[...]
Tiden må vise om det bliver lidt eller megen forandring.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]