Hvor meget fri vilje har vi?
Jahnu
2021-06-23 03:05:57 UTC
We have free will so we can change our karma, or our destination, for
the better.

Actually, our free will can be boiled down to two choices I have to
make in life - do I choose to remain in samsara, in order to gratify
my body and mind, or do I choose to surrender to Krishna?

The first choice leads to birth, disease, old age and death, and the
second choice leads to eternity, knowledge and bliss.

It's that simple. It's kind of a no-brainer.

Krishna says:

Work done as a sacrifice for Vishnu has to be performed; otherwise
work causes bondage in this material world. Therefore, O son of Kunti,
perform your prescribed duties for His satisfaction, and in that way
you will always remain free from bondage. -Bg 3.9
EXLEX
2021-06-24 12:06:34 UTC
Hvor meget fri vilje har vi?
Al den vi tør at tage.

EXLEX
Jahnu
2021-06-25 07:50:21 UTC
Post by EXLEX
Hvor meget fri vilje har vi?
Al den vi tør at tage.
Du har fri vilje til at blive syg, gammel og dø. Længere er den ikke.

De fleste mennesker absorberer sigselv i deres krop og dens kultur, så
de opfatter ikke bevidsthed, de opfatter materien.

For at opfatte bevidsthden i andre væsener, må man først opfatte
sigselv som en evig partikel af bevidsthed, før man kan opfatte det
samme i andre levevende væsener.

Krishna) siger:

Hør nu fra Mig, O Prithas søn, hvorledes du ved at udføre yoga i fuld
bevidsthed om Mig, med sindet fæstnet på Mig, kan kende Mig helt og
fuldt uden nogen tvivl. (Bg. 7. 1)

Jeg vil nu udførligt forklare denne viden for dig - både den
materielle og den åndelige. Når du ved dette, er der intet mere
tilbage for dig at vide. (Bg. 7. 2)

Jord, vand, ild, luft, æter (rum), sind, intelligens og falsk ego -
alt i alt udgør disse otte mine adskilte materielle energier. (Bg.
7.4)

Foruden disse, O sværtbevæbnede Arjuna, har Jeg en anden højere
energi, der består af de levende væsener, der udnytter ressourcerne
fra denne lavere materielle natur."(Bg. 7.5)

Alle skabte væsener stammer fra disse to naturer. Du kan være helt
sikker på, at det er Mig, der er både kilden til og opløsningen af alt
i denne verden hvad enten det er åndeligt eller materielt. (Bg. 7.6)
Vidal
2021-06-25 10:01:47 UTC
Post by Jahnu
Post by EXLEX
Hvor meget fri vilje har vi?
Al den vi tør at tage.
Du har fri vilje til at blive syg, gammel og dø. Længere er den ikke.
I kristendommen er den eneste frihed at kunne sige nej
til Gud. Dog med skæbnesvangre konsekvenser. Det kan
dog kræve en vis bevidsthed at forstå det.
Helle Jensen
2021-06-25 10:23:35 UTC
Post by Vidal
Post by Jahnu
Post by EXLEX
[...]
Er de der skæbnesvangre konsekvenser noget du kan føre bevis for?
Helle Jensen
Jahnu
2021-06-26 03:55:18 UTC
Post by Vidal
I kristendommen er den eneste frihed at kunne sige nej
til Gud. Dog med skæbnesvangre konsekvenser. Det kan
dog kræve en vis bevidsthed at forstå det.
Man opnår den menneskelige livsform efter gennem den evolutionære
proces at have gennemgået 8.400.000 former for liv. Denne
menneske-form er spoleret af de indbildske tåber, der ikke søger ly
under Govindas lotus-fødder.

--Brahma-vaivarta Purana

Lyrik
2021-06-24 16:50:40 UTC
Post by Jahnu
[...]

Sproget her mellem danskere er dansk! Dit modersmål Jesper. Husker du det?

jenserik
Jahnu
2021-06-25 07:51:57 UTC
Post by Lyrik
Sproget her mellem danskere er dansk! Dit modersmål Jesper. Husker du det?
Nå ja, jeg underskylder.